Lakáscélú hiteltörlesztő támogatás - újabb részletek
2014. január 22-i cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy 2014. január 1-jétől adómentesen adható támogatásként a munkáltató lakáscélú munkáltatói támogatást adhat. A nemzetgazdasági miniszter most közzétett rendelet-tervezete további részletekkel szolgál az adómentesen adható munkátatói támogatás végrehajtási szabályaival kapcsolatban.
A lakácélú munkáltató kölcsön elengedett része már eddig is adómentes volt, de mostantól a módosított szja tv. szerint az adómentesség a lakáscélú felhasználásra felvett hitel törlesztéséhez hitelintézet vagy a kincstár útján nyújtott támogatásra közvetlenül is kiterjed. Ez azt jelenti, hogy az adómentességhez már nem kell a munkáltatói kölcsönt közbeiktatni és azt később elengedni. Ahhoz, hogy valaki ilyen támogatáshoz juthasson, az alábbi feltételnek kell megfelelnie:
-
Munkáltatói-munkavállalói jogviszonynak kell fennállnia.
-
Öt évente maximum öt millió forint folyósítható (a bekerülési értéknek (építési költségnek) maximum 30%-a). Az öt millió forintot öt évente összevontan kell tehát kezelni, akkor is ha több helyről származik.
-
Hitelintézet útján, annak igazolása mellett adható. A 2014. február 25-ei újabb törvénymódosítás korrigálta a szja tv. 1. számú mellékletének 9.3.2. pontját is. Ennek értelmében a lakáscélú munkáltatói támogatás akkor tekinthető adómentesnek, ha a munkáltató a támogatás folyósítását követő év május 31-ig, illetve építéshez, korszerűsítéshez adott támogatás esetén a folyósítást követő második év május 31-ig rendelkezik a hitelt folyósító banknak igazolásával. Ezen kívül a pénzintézetnek adatszolgáltatási kötelezettsége van az adóhatóság felé, a támogatás folyósítását követő év január 31-ig. A munkáltató csak a hitelt nyújtó pénzintézetnek utalhatja a hiteltörlesztő támogatást, a munkavállalónak nem. Ha a munkáltató nem rendelkezik a fenti igazolásokkal, akkor a támogatás 20%-al növelt összegben a támogatott magánszemély munkaviszonyból származó jövedelmének minősül.
-
Méltányolható lakásigényt kell figyelembe venni (12/2001-es kormányrendelet alapján). Ennek pontos paramétereit 2014. január 22-i cikkükben található táblázat tartalmazza.
További fontos részletek a miniszteri rendelet-tervezetből:
-
A támogatás adómentességének feltételeit a munkáltató köteles vizsgálni, de a tervezet lehetőséget biztosít arra is, hogy a munkáltató helyett a hitelintézet vizsgálja az adómentesség feltételeit.
-
A folyósítás úgy jön létre hogy a munkáltató a hitelintézetnél vagy a kincstárnál egy erre a célra elkülönített számlára utalja a támogatás összegét, és a hitelintézet vagy a kincstár utalja tovább a támogatás összegét a munkavállaló részére. A hitelintézet vagy a kincstár csak ebben az esetben állítja ki a szükséges igazolásokat.
-
A korábbi munkáltatótól a folyósítás évében és az azt megelőző négy évben kapott támogatás összegét az adózás rendjéről szóló törvény szerint a munkaviszony megszűnésekor kiadott igazolással, vagy a magánszemély nyilatkozatával igazolható.